Telefon bimbit telah menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian. Ia mengandungi banyak maklumat peribadi dan juga kerja yang diperlukan untuk menjalani aktiviti seharian. Telefon bimbit yang digunakan seharian akan menyebabkan anda boleh kehabisan bateri dan ia perlu dicas sekurang-kurangnya sekali sehari.
Terdapat beberapa sebab mengapa telefon bimbit anda mungkin tidak mampu mengecas dan kebanyakan masih boleh dibetulkan tanpa sebarang sokongan tambahan.
Kemudian apa yang anda lakukan apabila anda memasukkan pengecas ke dalam port pengecasan telefon tetapi ia tidak dicas? Sebelum anda mula panik, apa kata anda fahami dulu punca ia terjadi dan mencuba teknik-teknik dibawah untuk membaiki port pengecas telefon bimbit anda.
Walaupun kebanyakan pengecas telefon dan kabel pengecasan kelihatan serupa, namun terdapat perbezaan besar antara kualiti dan kelajuan pengecasannya. Setiap pengecas dibuat khas untuk setiap telefon bimbit dan direka bentuk untuk memaksimumkan hayat bateri. Pengecas asli direka bentuk dengan mempunyai voltan yang betul manakala pengecas alternatif mungkin beroperasi pada voltan yang berbeza.
Walaupun tiada kerosakan fizikal yang jelas pada kabel atau palam, cuba gunakan gabungan kabel dan soket yang berbeza untuk melihat sebarang kemungkinan. Untuk memastikan kabel / palam anda berfungsi, anda juga boleh cuba menggunakannya untuk mengecas peranti lain.
Setelah anda yakin bahawa kabel / palam anda berfungsi, cuba pasangkannya ke sumber kuasa yang lain. Contohnya, sambungkan pengecas kepada soket kuasa dan bukannya komputer riba atau PC.
Salah satu punca masalah pengecasan yang paling biasa ialah port pengecasan tersumbat dengan kotoran, habuk atau serpihan. Kotoran atau serpihan boleh terkumpul di dalam port pengecasan dan menghalang kabel pengecasan daripada menyentuh pengecasan di dalam port dengan betul.
Telefon bimbit anda tidak akan mengecas jika ia mengesan cecair atau kelembapan dalam port mengecas. Ini adalah langkah keselamatan untuk melindungi telefon bimbit daripada kerosakan. Jika telefon bimbit anda telah mengesan cecair dalam port pengecasan, ia kadangkala akan memaparkan ikon titisan air pada skrin di atas port pengecasan. Jika anda melihat ikon titisan air, pastikan telefon bimbit anda dimatikan dan dikeringkan serta merta. Kebanyakan lembapan akan menyejat dengan sendirinya dalam masa beberapa jam.
Namun, jika ia berlarutan sila bawa berjumpa pakar di pusat perkhidmatan membaiki telefon seperti di FixBay yang mempunyai pengalaman lebih 10 tahun dalam industri membaiki telefon bimbit!
Jika telefon anda masih mempunyai baki bateri yang mencukupi, cuba lakukan but semula. Ini akan membolehkan peranti menetapkan semula memori sementara dan akan membantu anda menentukan sama ada masalah berkaitan perisian atau tidak. Untuk melakukan but semula, tekan dan tahan butang kekunci kuasa dan butang kekunci kelantangan menurun sehingga telefon bimbit anda dimulakan semula.
Kemas kini perisian dikeluarkan secara kerap oleh kebanyakkan telefon bimbit dan ia boleh menyelesaikan pelbagai masalah perisian telefon bimbit. Anda perlu pergi ke tetapan aplikasi telefon bimbit untuk melihat aplikasi yang perlu dikemas kini. Telefon bimbit anda akan menyemak kemas kini yang tersedia. Jika terdapat kemas kini terbaru, anda akan diminta memuat turun dan memasangnya. Jika tiada kemas kini tersedia telefon bimbit anda akan memaparkan bahawa 'Perisian anda adalah terkini' (Your software is up to date).
Kerosakan fizikal seperti skrin retak boleh menjejaskan prestasi telefon bimbit anda. Anda juga harus menyemak port pengecasan anda untuk sebarang tanda kerosakan. Penggunaan kabel pengecas juga harus sesuai dengan port dan tidak boleh longgar. Gunakan lampu suluh atau flaslight untuk melihat ke dalam port pengecasan untuk memeriksa sebarang kerosakan.
Jika anda fikir masalah itu berkaitan dengan pengecasan berwayar dan telefon bimbit anda boleh digunakan dengan pengecasan tanpa wayar, cuba mengecas telefon bimbit anda menggunakan pengecas tanpa wayar. Pastikan anda mengeluarkan mana-mana sarung atau penutup terlebih dahulu dan letakkan bahagian belakang telefon bimbit pada pengecas tanpa wayar, pastikan anda merungkai gegelung pengecasan untuk mewujudkan sambungan yang paling kuat.
Jika anda perasan bahawa telefon anda lebih panas daripada biasa maka ini mungkin menjejaskan prestasi telefon anda dan keupayaannya untuk mengecas. Telefon boleh menjadi terlalu panas kerana beberapa sebab. Jika anda mempunyai banyak aplikasi terbuka, tutup aplikasi yang tidak anda gunakan. Meninggalkan telefon anda di bawah sinar matahari atau menggunakannya dalam persekitaran yang panas juga boleh memanaskan telefon bimbit anda, cuba matikan telefon dan biarkan di kawasan yang sejuk.
Mod selamat membolehkan anda menggunakan telefon tanpa aplikasi pihak ketiga. Ini bermakna mana-mana aplikasi atau muat turun yang mungkin menjejaskan telefon anda akan diasingkan dan dihalang daripada menyebabkan masalah serta membolehkan anda mengenal pasti masalah dengan lebih mudah.
Jika bateri cepat habis dan mengambil masa yang lama untuk mengecas, atau tidak mampu mengecas langsung. Ia juga kemungkinan disebabkan bateri anda sudah tidak baik dan mungkin sudah tiba masanya untuk bateri baharu. Bagi telefon bimbit yang menggunakan bateri yang boleh dicabut mungkin anda boleh melakukannya sendiri. Namun, pastikan anda membeli bateri yang berkualiti dan bersesuaian dengan telefon bimbit anda. Sebaliknya jika telefon bimbit anda menggunakan bateri yang melekat dan tidak boleh dicabut, sila berkunjung ke pusat servis membaiki telefon bimbit mendapatkan bantuan.
Jika semua kaedah di atas gagal, maka port pengecasan telefon bimbit anda mungkin benar-benar rosak dan perlu dibaiki. Pengetahuan dan kemahiran anda yang terhad boleh menyebabkan kerosakan yang lebih teruk pada telefon bimbit. Selamatkan telefon bimbit anda dengan berkunjung ke pusat membaiki telefon profesional seperti perkhidmatan FixBay untuk membaiki port pengecas telefon bimbit anda.